Renovatie LocHal spoorzone te Tilburg

Soort bouw: bestaande bouw, publieke gebouwen, leisure
Periode: februari 2018 - november 2018
Opdrachtgever: Binx Smartility en Geurts Civiele Techniek


renovatie lochal tilburg

Gelegen aan de burgemeester Brokxlaan 66 te Tilburg “herrijst” binnen de Spoorzone de LocHal; een stukje industrieel erfgoed van Tilburg. De spoorzone, rondom het centraal station in Tilburg, is een herontwikkelingsproject.

Renovatie LocHal

In het hart van de spoorzone ligt de voormalige NS-werkplaats (‘D’n Ateljee’). Hier sleutelden tussen 1868 en 2011 generaties Tilburgers aan locomotieven en treinen. Hieraan ontleent de locatie zijn naam van LocHal namelijk de voormalige locomotiefhal.

De locomotiefloods, met wanden van glas in stalen kozijnen en een dak van betonnen platen, werd gebouwd in 1932 als transversale loods. De locomotieven werden met de rolwagen overdwars binnengereden in de oostzijde van de hal. De rolwagen maakte het mogelijk de locomotieven zijdelings te rangeren. De locomotieven werden boven smeerputten geparkeerd en konden zo worden onderhouden.

Het gebied in en om de glazen LocHal wordt omgevormd tot een verzameling van werkgebouwen met verschillende functies en bestemmingen maar allen draaiend om het concept WERKEN. De bibliotheek Midden-Brabant wordt de hoofdbewoner. De Kunstloc en Seats2Meet zijn medebewoners.

Werkzaamheden

In de imposante LocHal verschijnt een trappenlandschap, waarmee de sfeer en ruimtelijkheid van het monumentale gebouw wordt benadrukt. Aan de zuidzijde wordt een stadsbalkon gerealiseerd met een mooi uitzicht over de stad.

De bekende glazen zaal uit de Beurs van Berlage krijgt een plaats in de LocHal; deze gaat als congreszaal gebruikt worden. Het casco wordt gerestaureerd met gedachten aan het verleden van het gebouw.

Een van de meest in het oog springende elementen zijn de spoorrails, die in de dwarsrichting van de LocHal lopen. De buitenschil wordt geheel in de oude luister hersteld. Op enkele locaties zijn vanwege de sloop nieuwe gevels voorzien die qua maatvoering aansluiten bij het oorspronkelijke.

In de LocHal blijven zoveel mogelijk relieken bewaard, zoals de grote overhead kranen, stoom- en krachtstroomleidingen. De oude imposante staalconstructie blijft zoveel mogelijk in de huidige staat behouden: de verwering en de verschillende kleur inclusief.

Meer van dit soort projecten
Gebruikte diensten binnen dit project

Betrokken medewerkers

Edwin van Batenburg

Eric Vos